ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013

"Βουλιάζουν" στα σουβλατζίδικα και τα καφέ Αθήνα - Θεσ/νίκη

H αύξηση της ανεργίας, η σχετική ανθεκτικότητα που επιδεικνύει ο χώρος της εστίασης, αλλά και η προσδοκία για εύκολο και γρήγορο κέρδος εν μέσω βαθύτατης κρίσης, οδηγούν ολοένα και περισσότερους νέους στην απόφαση να ανοίξουν κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος, για το...

οποίο όμως δεν θα απαιτούνται υψηλές επενδύσεις αλλά και η πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού.

Aποδόμηση και βίαιη αλλαγή χαρακτήρα προκαλεί η κρίση στην αγορά της Θεσσαλονίκης, όπου αρχίζει να δημιουργείται σταδιακά μία νέα «φούσκα», αυτή των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος πάσης φύσεως και... γεύσεως, τα οποία ξεφυτρώνουν σαν «μανιτάρια» καταλαμβάνοντας κάθε κενό κατάστημα που αφήνει πίσω του το εμπόριο που παραπαίει.

H δημιουργία νέων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος εκτιμάται ότι από τις αρχές του έτους έχει αυξηθεί πάνω από 20%, ενώ σε ορισμένες περιοχές του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης και ορισμένων προνομιακών εμπορικών οδών περιφερειακών δήμων, ίσως το ποσοστό αυτό να είναι πολύ μεγαλύτερο.

H λειτουργία τέτοιων σημείων, είτε αυτά ανήκουν σε αλυσίδες, είτε είναι μεμονωμένα, έχει λάβει τόσο μαζική μορφή, που αυτή η «μόδα» αρχίζει να φοβίζει, κυρίως όσους τα τελευταία τριάντα χρόνια έχουν βιώσει και άλλα φαινόμενα «φούσκας», πρώτα με τα αναρίθμητα καταστήματα video-club, αργότερα με τα Internet-cafe κ.ά.

H κατάληξη όλων αυτών των ακραίων αντιδράσεων της αγοράς και του επιχειρείν είναι πως κατά κανόνα όταν η «μόδα» υποχωρεί, τα περισσότερα από αυτά τα σχεδόν ομοειδή καταστήματα κλείνουν και οι νεόκοποι επιχειρηματίες συνήθως υφίστανται μεγάλες απώλειες. Σήμερα η «επιχειρηματικότητα ανάγκης» είναι η κινητήριος δύναμη υλοποίησης αυτών των κινήσεων, καθώς η ανεργία αυξάνει τις «ανησυχίες», ιδιαίτερα των νέων, οι οποίοι, εάν διαθέτουν ένα μικρό κεφάλαιο, δικό τους ή δανεικό, πολλές φορές το κατευθύνουν στη δημιουργία ενός καφέ ή ενός αρτοζαχαροπλαστείου.

Tίποτε το επιλήψιμο δεν υπάρχει στις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες τέτοιου είδους, οι οποίες δημιουργούν και κάποιες θέσεις εργασίας, έστω ημιαπασχόλησης ή ελαστικής μορφής.

Oι κίνδυνοι, όμως, που είναι ορατοί πλέον σε κάποιες περιοχές της Θεσσαλονίκης, ξεκινούν όταν μέσα σε λίγες εκατοντάδες μέτρα μίας εμπορικής οδού, ανοίγουν πολλά τέτοια ίδια καταστήματα, τα οποία με πρωταγωνιστικό προϊόν τον καφέ, τα αρτοποιήματα και τα διάφορα snack, επιδίδονται σε «μάχη» τιμών και σε αγώνα επιβίωσης.

Eίναι πολύ σπάνιο να ανοίξει σήμερα στη συμπρωτεύουσα ένα νέο κατάστημα ένδυσης ή υπόδησης, καθώς όλη η επιχειρηματική «ενέργεια» διοχετεύεται σχεδόν αποκλειστικά στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα οποία δεν απαιτούν καμία ιδιαίτερη εξειδίκευση ή τεχνογνωσία για να λειτουργήσουν. Tον δικό τους ρόλο διαδραματίζει και το γεγονός πως ο «αέρας για να ενοικιαστεί ένα κενό κατάστημα πλέον δεν υπάρχει, τα ενοίκια είναι σημαντικά μειωμένα, ενώ και το εργατικό κόστος έχει επίσης υποχωρήσει. Eτσι, παρ' όλο που ο τιμολογιακός ανταγωνισμός είναι μεγάλος, εντούτοις το περιθώριο κέρδους παραμένει σε πολύ αποδεκτά επίπεδα και προσελκύει ακόμη περισσότερους επαγγελματίες στον συγκεκριμένο τομέα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου